jueves, 17 de marzo de 2016

ALUMNAT NESE

Una cosa que no tenia molt clara era la diferència entre alumnat NEE i NESE. Tampoc no tenia molt clares quines havien de ser les intervencions per part del mestre i del mestre de suport cap a aquests alumnes.

Primer de tot exposaré quina és la diferència entre l'alumnat NESE i l'alumnat NEE.

Els alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) són els que requereixen una intervenció diferent de l'atenció ordinària.

Per poder-los classificar com a alumnes NESE han de presentar alguns d'aquests trets:

  • NEE: Necessitats Educatives Especials
Els alumnes que presenten Necessitats Educatives Especials (NEE) són aquells que necessiten determinats suports o atencions educatives específiques.

Aquests alumnes poden presentar:

Resultado de imagen de alumnos con necesidades educativas especiales          - Retard Maduratiu (RM)

          - Trastorn Espectre Autista (TEA)
          - Trastorn Emocional Greu (TEG)

          - Trastorn Greu de Conducta (TGC)

          - Discapacitat. Pot ser psíquica, visual, etc.


  • IT: Incorporació Tardana


  • DEA: Dificultats Específiques d'Aprenentatge
Aquestes dificultats poden ser causes per un Trastorn Greu del Llenguatge (TGL), Trastorn Dèficit d'Atenció (Hiperactivitat) (TDA(H))o Trastorn d'Aprenentatge (TA) com pot ser dislèxia o disfèmia.

  • CP: Condicions Personals
Es tracta d'un alumnat amb un desfasament curricular de 2 o més anys per condicions familiars, de salut, personals, etc.

  • AC: Altes capacitats

                                          Resultado de imagen de altas capacidades


Per a poder donar suport als alumnes, trobam dues mesures de suport.

Unes mesures ordinàries de suport. Que són aquelles que possibiliten l'adaptació del currículum al context sociocultural del centre i a les característiques dels alumnes, amb la finalitat que tots puguin aprendre i participar.

I unes mesures específiques. On el que es vol és donar resposta a les necessitats específiques de suport. Aquestes sempre es donen quan les mesures ordinàries no han estat suficient.

Resultado de imagen de suportA aquestes mesures també se les coneix com a significatives i no significatives.
Les mesures no significatives vénen donades per un Reforç Educatiu (RE). Aquest reforç no implica canviar els continguts, sinó adaptar-los a l'infant.

En canvi, l'Adaptació Curricular Significativa (AC) es dóna a alumnes que presenten deficiències curriculars importants. En aquests casos sí que s'eliminen continguts curriculars. A més, el fet que un alumne presenti aquestes adaptacions, provoca que un alumne no pugui obtenir la Titulació oficial.

                                       Resultado de imagen de clase dibujo animado

A la meva aula de pràctiques ens trobam amb quatre nins que estan diagnosticats com a NESE: un per altes capacitats, dos per NEE i l'altre per dificultats específiques d'aprenentatge. A més, altres dos alumnes estan pendents de fer una demanda pel que es pensa que és un retard maduratiu i l'altre per DEA.

A tots els hi fan un RE en les àrees de matemàtiques, anglès, castellà i català. Dos d'aquests alumnes tenen adaptació curricular significativa.

Dies abans de començar les pràctiques vàrem donar aquest temari a l'assignatura de suport. Em va cridar molt l'atenció que aquells alumnes que tenguessin una adaptació curricular, ja no podrien optar al graduat escolar.

Quan vaig arribar a l'escola i vaig veure que, a primer curs, ja hi havia dos nins que no podríen obtenir la titulació, em va fer reflexionar sobre la gran responsabilitat que té un mestre, ja que determina si un nin pot optar o no al títol. Parlant amb la meva tutora de pràctiques, em va explicar que realment amb aquells alumnes sí que era necessari fer-los aquest tipus d'adaptació, ja que realment aquests alumnes presentaven deficiències curriculars importants.



Resultado de imagen de alumnos con necesidades educativas especialesCom a conclusió final, hem de saber molt bé dins quina butlleta es troben els nostres alumnes i quines mesures de suport són les que hem d'emprar a l'aula per poder-los ajudar en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge.

No hay comentarios:

Publicar un comentario